Samenwerken loont.
Google for Jobs: de ultieme checklist
Wat is Google for Jobs?
Heel simpel gezegd is Google for Jobs de Google Shopping van de recruitment. Net als bij Shopping verschijnt er een widget in de zoekresultaten. Alleen zie je hier geen producten, maar vacatures.
Als je op ‘100+ more jobs’ klikt, kom je uit op een schermvullend platform waar je kunt zoeken en filteren op vacatures, zoals in onderstaand screenshot te zien is. Net als bij Shopping word je uiteindelijk doorverwezen naar een andere site, in dit geval kan dat jouw recruitmentsite zijn of een partner-jobboard zoals Jobbird, Glassdoor en LinkedIn.
Waarom moet ik aan Google for Jobs meedoen?
Als je denkt dat je geen kandidaten mist als je Google links laat liggen, dan heb je het mis. Een paar cijfers op een rij om je te overtuigen van het succes van Google for Jobs:
- 73 procent van de werkzoekenden start de zoektocht op Google (volgens CareerBuilder)
- In Amerika hebben grote bedrijven als Johnson & Johnson 18 procent meer sollicitanten door de komst van Google for Jobs
- Het verkeer van vacaturesite Ziprecruiter vanaf Google for Jobs zorgt voor een 3 keer hogere conversie, vergeleken met andere jobboards
- In het Verenigd Koninkrijk is Google for Jobs de 2e grootste vacaturesite in de markt
Waar begin je en hoe pak je dit precies aan? Speciaal voor jou heb ik een checklist samengesteld. Deels heeft dit te maken met techniek, deels met content. Vink alle stappen van boven naar beneden af en je bent klaar voor de komst van Google for Jobs.
Check 1. Loop alle (verplichte) velden na
Om je vacatures zichtbaar te maken op Google for Jobs, is het van belang dat je een stukje code toevoegt (zie check 2) op je website. Hiervoor moet je een aantal verplichte velden vullen. Grote kans dat je alle velden nu al ingevuld hebt in je ATS- of CMS-systeem. Sommige ATS- en CMS-systemen zijn al geschikt voor Google for Jobs, dus mocht je hiervan gebruikmaken, dan kun je de eerste twee actiepunten snel doorlopen. In alle andere gevallen is het goed om de volgende velden na te kijken.
- Plaatsingsdatum: de dag vanaf wanneer de vacature actief is
- Omschrijving: de volledige vacaturetekst
- Organisatie: contactinformatie over de aanbieder van de vacature
- Locatie: de plaats waar de vacature zich bevindt (zo specifiek mogelijk)
- Titel: de titel van de vacature
Zijn bovenstaande gegevens allemaal gevuld in je systeem? Mooi! Dan is het nu tijd om de aanbevolen velden te controleren. Dit is niet verplicht, maar kan wel zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google for Jobs. De moeite waard dus om dit even na te kijken:
- Salaris(range): wat de kandidaat gaat verdienen
- Dienstverband: het contracttype, bijvoorbeeld fulltime
- Vacature ID: uniek nummer voor iedere vacature
- Einddatum: datum tot wanneer de vacature actief is
Op de website van Google vind je meer informatie over de verplichte en aanbevolen velden. Mis je bepaalde informatie voor in de velden? Dan is het goed om contact op te nemen met de eindverantwoordelijke of de eindklant om deze informatie boven water te krijgen. Mis je bepaalde velden in je CMS- of ATS-systeem? Dan is het goed om contact op te nemen met de betreffende partij.
Check 2. Maak je website technisch gereed
Alle benodigde velden zijn nu aanwezig in je systeem. Maar Google weet nog niet dat deze vacatures op Google for Jobs geplaatst mogen worden. Daarvoor is een aanpassing aan je websitecode nodig. Google ziet graag structured data: een HTML-opmaak. Hiermee kun je onder andere review-sterren zichtbaar maken in de zoekresultaten, maar je kunt er dus ook voor zorgen dat je op Google for Jobs komt te staan. Zonder enige programmeerkennis zou ik hier zelf niet aan beginnen. Dit kun je beter overlaten aan de website- of ATS-bouwer. De handleiding hiervoor vind je op de website schema.org.
Staat alles goed ingesteld? Dan moet je er alleen nog voor zorgen dat Google je vacatures dagelijks (opnieuw) indexeert. De bots van Google zullen je website regelmatig scannen, maar voor meer zekerheid is het aan te raden om een sitemap toe te voegen met hierin al je vacatures. Heb je al een sitemap? Top! Voeg deze toe in Google Search Console. Mocht je nog geen sitemap hebben, neem dan contact op met je websitebouwer.
Check 3. Test de code op fouten en waarschuwingen
De code is toegevoegd op je website, maar natuurlijk wil je er zeker van zijn dat alles nu correct staat. Je kunt hiervoor in de code van de website kijken, maar het is veel makkelijker om dit te checken met Google Search Console.
Als je inlogt, zie je aan de rechterkant in het menu ‘vacatures’ staan. Als je hierop klikt, krijg je alle fouten en waarschuwingen te zien. Zie je bij beide kolommen een ‘0’ staan en bij ‘geldig’ het totale aantal vacatures? Dan kun je door naar de volgende stap! Heb je fouten of waarschuwingen – zoals in onderstaand screenshot te zien is? Dan is het goed om dit in eerste instantie te controleren in het CMS of ATS. Mocht dit allemaal op de juiste manier gevuld zijn, neem dan contact op met je ATS- of websitebouwer.
Functie ‘vacatures’ nog niet zichtbaar?
Het kan ook voorkomen dat de functie ‘vacatures’ nog niet zichtbaar is in Search Console. Het heeft de eerste keer namelijk even tijd nodig voordat Google al je vacatures gescand heeft op structured data.
In dat geval kun je de Google-tool voor gestructureerde gegevenstests gebruiken, zoals hier onderaan te zien is. Hierin kun je een URL van een vacature toevoegen. Vervolgens krijg je alle structured data te zien die zich op deze pagina bevindt. Als alles goed is gegaan, staat hier ‘Jobposting’ ook tussen. Bovenaan zie je staan of de code fouten en/of waarschuwingen bevat. Ook hier geldt: zie je fouten of waarschuwingen? Check dan eerst of alle velden goed gevuld zijn en neem daarna contact op met je technische partner.
Check 4. Kies de functietitel waar je doelgroep naar zoekt
Technisch is nu alles gereed. Tijd om aan de slag te gaan met de content. Te beginnen met een belangrijk onderdeel: de titel. Deze moet aansluiten bij het zoekgedrag van je doelgroep. Doe hier altijd onderzoek naar. Via Google Trends kun je gemakkelijk achterhalen naar welke zoektermen het meest gezocht wordt.
Maar dan ben je er nog niet, want je wil je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Het zoekwoord ‘marketeer’ zal honderden keren voorkomen in de zoekresultaten, maar ‘creatieve marketeer’ of ‘marketeer e-commerce’ zijn een stuk meer onderscheidend en vallen op in de ranking. Daarnaast zeggen deze titels een meer over de functie-inhoud. Sla niet door in creatieve titels, want op termen als ‘tijger’, ‘guru’, ‘rockstar’ en ‘superheld’ zitten zowel Google als je doelgroep niet op te wachten.
Check 5. Maak je doelgroep enthousiast in de intro
De intro is een belangrijk onderdeel van Google for Jobs. De vacatures worden namelijk niet direct volledig getoond. Enkel de eerste 10 tot 25 regels van je vacature zijn zichtbaar. De rest zit verborgen achter een leesverder-knop, zoals je in onderstaande voorbeeld ziet. Het is daarom heel belangrijk dat in de eerste zinnen duidelijk wordt wat je te bieden hebt voor de werkzoekenden. Dit wordt ook wel de job value proposition genoemd: wat maakt deze vacature onderscheidend? Waarmee trigger je deze persoon? En wat maakt de functie nu écht leuk?
In het onderstaande voorbeeld zie je hoe het niet moet. Buiten de verwarrende titel en de eerste zin die geen enkele toegevoegde waarde heeft, zie je dat de intro alleen maar gaat over wat je gaat doen. Het is vanzelfsprekend dat een klantenservicemedewerker vragen moet beantwoorden, dus communiceer liever hetgeen wat de werkzoekende nog niet weet. Dit betreft een vacature bij de overheid, dus ik kan me voorstellen dat je veel doorgroeimogelijkheden hebt of meer dan prima arbeidsvoorwaarden. Communiceer dit dan ook, want alleen hierdoor raken mensen getriggerd en lezen ze door. Het doorklikken verhoogt niet alleen de kans op een sollicitatie, maar het zorgt ook voor een hogere ranking. Vind je het lastig om een job value proposition te bepalen? Houd dan een kort interview met de mensen op de werkvloer. Zij kunnen vaak het beste vertellen waarom ze voor jou als werkgever gekozen hebben.
Check 6. Ga voor die sollicitatie
Zodra de werkzoekende op ‘read more’ heeft geklikt, ben je er nog niet. Nu is het zaak dat de persoon op de ‘apply’-knop gaat drukken. Dit doe je door je vacature zo compleet mogelijk te maken. Vermeld alle belangrijke arbeidsvoorwaarden en vergeet het salaris niet. Dit zorgt namelijk voor een hogere conversie en is een van de rankingfactoren. Doe je dit niet, dan zul je waarschijnlijk lager scoren dan je concurrenten die het wel benoemen.
Zorg verder voor een leesbare vacaturetekst. Schrijf in de taal van de doelgroep. Zoek je een vrachtwagenchauffeur? Houd het dan simpel en kort, vermijd lange zinnen en moeilijke woorden. Ben je op zoek naar een software engineer? Pas dan de zinslengte aan en gebruik technische taal, zodat de doelgroep zich kan identificeren met de functie. Zorg altijd voor een actieve stijl en vraag je na iedere zin af: heeft deze zin meerwaarde voor de lezer? Zo niet, schrappen!
Zoekwoorden benoemen is goed. Gebruik deze dus in de gehele vacaturetekst, maar overdrijf niet. Bij zoekwoorden-spam zal Google je vacature lager in de ranking plaatsen. Het is daarom beter om af en toe synoniemen te gebruiken. Het algoritme van Google kan tegenwoordig goed verbanden leggen tussen gerelateerde woorden. Daarnaast zorgt het voor variatie in de vacaturetekst, prettig voor de lezer.
Houd verder rekening met de opmaak. Maak gebruik van tussenkopjes en opsommingstekens. Dit maakt de vacature makkelijk scanbaar.
Nu ben je klaar voor Google for Jobs
Als je alles afgevinkt hebt, ben je helemaal klaar voor Google for Jobs. Gefeliciteerd! Je hebt nu een voorsprong op je concurrentie. En dan maar bidden dat het platform op korte termijn naar Nederland komt…
Recente reacties