Selecteer een pagina
Nieuws
14-11-19

5x: Gekke plek, voor een sollicitatiegesprek

Het sollicitatiegesprek dat IKEA bij de kandidaten thuis houdt, was vorige week groot nieuws. Maar het is zeker niet de enige gekke plek voor een sollicitatiegesprek, zo laten deze 5 recente voorbeelden zien.

5x: Gekke plek, voor een sollicitatiegesprekEen sollicitatiegesprek is in de meeste selectieprocedures nog wel een ‘moetje’. Maar zo’n moetje hoeft heus niet plaats te vinden in een achteraf kantoortje of bedompte gespreksruimte. Een ‘gekke plek’ kan soms juist heel bevrijdend werken. Deze 5 voorbeelden laten in elk geval zien dat het ook heel anders kan.

#1. In een… reuzenrad

Een sollicitatiegesprek ‘op grote hoogte’. Dat konden sollicitanten meemaken die zich hadden ingeschreven voor de sollicitatiedag die de Pier in Scheveningen op 21 oktober had georganiseerd in het lokale reuzenrad. Uiteindelijk bleken 30 kandidaten zich ervoor te hebben aangemeld, 5 ‘horecatalenten’ gingen dezelfde dag nog naar huis met een baan op zak, een aantal anderen kwam dezelfde week nog terug voor een tweede gesprek.

Voor eind november moeten er in elk geval 15 nieuwe horecatalenten zijn klaargestoomd.

De Pier organiseerde de dag met het reuzenrad vanwege de vele vacatures die de lokale horeca er hebben. Voor eind november moeten er in elk geval 15 nieuwe horecatalenten zijn klaargestoomd voor de drukke feestmaand die staat te wachten. Volgens Food & Beverages-manager Raymond Mulder was de sollicitatie in het reuzenrad in elk geval al ‘een unieke ervaring’.

werkfestival groningen gekke plek sollicitatiegesprek

#2. Op een… festival

Eerlijk is eerlijk: De Pier was niet de eerste die een reuzenrad inzette voor een sollicitatiegesprek. In Groningen kon het een jaar eerder ook al, bij het zogeheten Werkfestival. Hier maakten op 31 oktober op het oude Suikerunie-terrein ‘enkele duizenden’ werkzoekenden kennis met zo’n 300 werkgevers uit de arbeidsmarktregio Groningen en Noord-Drenthe. Een succes, want de deelnemerslijst voor werkgevers was daarmee ‘vol’, aldus de organisator.

‘Hier geen eindeloze rij met standjes waar mannen en vrouwen in pakken folders uitdelen.’

Het betrof dan ook geen ‘normale’ banenbeurs, aldus een woordvoerder. ‘Hier geen eindeloze rij met standjes waar mannen en vrouwen in pakken folders uitdelen. Het is echt een festival. Dus naast het reuzenrad waar je in gesprek kunt gaan met werkgevers, hadden alle ziekenhuizen uit Groningen en Drenthe er ook gezamenlijk een operatiekamer gebouwd.’

Vooral zorginstellingen en bouwbedrijven waren ruim vertegenwoordigd op het festival. Ook voetbalvedette John de Wolf, destijds boegbeeld van ouderenwerkloosheid, was van de partij. Voor de bezoekers met kinderen was er kinderopvang geregeld. Ook werden er in de hele regio gratis pendelbussen ingezet.

Ook op reguliere festivals

Nu was het Groningse spektakel misschien een ‘banenbeurs vermomd als festival’, het kan ook andersom. Techniekbedrijf Nedap uit Groenlo was ooit de eerste, toen ze heuse sollicitatiegesprekken organiseerden op Lowlands. Maar ook PEAK IT wil op ‘een groot festival’ sollicitaties gaan organiseren, maakte directeur Richard Stassen eerder dit jaar bekend. En dan ook niet zomaar in een luie hangmat, maar nee, meteen ‘op het hoofdpodium’.

#3. In… het bos en op een eiland

‘Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens’, luidt de slogan van Bever Sport. En dus is het niet zo gek dat de ‘buitenwinkel’ ook voor zijn sollicitatiegesprekken het liefst de deur uitgaat en de natuur opzoekt. HR-Director Tina Elewaut vertelde eerder dit jaar tegen MT over de wervingsdag voor medewerkers die wilden solliciteren naar een managementpositie binnen het bedrijf. ‘Die dag vond plaats in een bos. We hadden overal tafeltjes neergezet. Daarna zijn we met iedereen gaan klimmen en ’s avonds zaten we gezellig samen rond een kampvuur.’

Bever Breda liet kandidaat-winkelmedewerkers zelfs ooit kanoën naar een eiland in het Veluwemeer voor het sollicitatiegesprek.

Toen er een andere sollicitatieprocedure voor managers van start ging, huurde Bever een camper die door het land reed. ‘Die zetten we elke keer op een andere plek in Nederland’, aldus Elewaut. ‘Altijd midden in de natuur. Daar werden vervolgens de sollicitatiegesprekken gehouden.’ Bever Breda liet hun kandidaat-winkelmedewerkers zelfs ooit kanoën naar een eiland in het Veluwemeer om daar het sollicitatiegesprek te houden. Sollicitant Eva bleek een behendig kanoër én veelbelovende verkoopadviseur en is – ‘uiteraard vanwege dat laatste’ – aangenomen.

gekke plek voor een sollicitatiegesprek

#4. In een… luchtballon

Een andere opmerkelijke ‘buitenplek’ voor een sollicitatiegesprek vond cloudbedrijf OZMO uit het Brabantse Sint-Oedenrode. Hier gingen ze namelijk letterlijk de cloud in, en wel via een eigen luchtballon. ‘Nu is het alleen te hopen dat de gemiddelde ict’er geen last heeft van hoogtevrees’, grapte supportmanager Ronald Klijsen destijds.

‘Nu is het alleen te hopen dat de gemiddelde ict’er geen last heeft van hoogtevrees.’

Op kantoor van het cloud communications-bedrijf werd eerst een ‘speeddate’ gehouden. ‘Om te kijken of de kandidaat een beetje bij OZMO past’, aldus Klijsen. ‘Zijn we daarna nog enthousiast, dan mag hij of zij met drie andere kandidaten onze ballon in. Zo leren we mensen toch nét wat beter en op een andere manier kennen.’ Een ‘kruisverhoor’ stond de sollicitanten daarbij overigens niet te wachten, stelt de OZMO-woordvoerder. ‘Want 250 meter hoog in een mandje boven het aardoppervlak zweven is al spannend genoeg.’

#5. In een… ambulance

Opstappen in Blijdorp? Of toch liever op Rotterdam Centraal Station? Net als bij een ‘hop-on-hop-off bus’ konden sollicitanten bij Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond dit jaar zelf kiezen waar ze wilden beginnen met hun sollicitatiegesprek. Dat gesprek vond namelijk rijdend plaats, in een heuse ambulance, waarbij een ambulanceverpleegkundige meteen van alles over het vak vertelde.

‘Een creatieve manier om mensen kennis te laten maken met het vak en meer bekendheid te geven aan de ambulancedienst.’

‘Een creatieve manier om mensen kennis te laten maken met het vak en meer bekendheid te geven aan de ambulancedienst’, vertelde HR-adviseur Sharon Prat destijds. Dat leverde ook kwantitatief trouwens heel wat op. Zo werd de ‘sollicitatieambulance’ zo’n 25 keer geboekt, en vonden er 45 sollicitaties plaats, waarmee in totaal 6 (zéér schaarse) verpleegkundigen werden geworven en nog eens 22 verpleegkundigen in opleiding werden geworven voor in de talentpool.

< Terug naar het nieuwsoverzicht